top of page

מזל רנפורד- מרץ 2024





קהילת סיד-ישראל מורכבת מארגונים ומאנשי ונשות מקצוע במגוון תחומים הקשורים לפיתוח בינ"ל וסיוע הומניטרי. בואו נכיר את חברי הקהילה ונלמד מהעשייה שלהם ברחבי העולם.

ֿ



 



המסע של מזל רנפורד לקריירה בתחום הפיתוח הבינלאומי וקידום מעמדן של נשים

במדינות מתפתחות, הינו עדות לכוחן של הזדמנויות בלתי צפויות, נחישות וסקרנות. שכן, הכל התחיל במפגש מקרי– עבודה בתרגום במרכז "כרמל" בחיפה, שמיסודו של מש"ב משרד החוץ. המרכז, אשר הוקם על ידי גולדה מאיר כבר בשנת 1961, התמקד בתפיסה מהפכנית לתקופת הקמתו - שיוויון מגדרי ותהליכי פיתוח. סביבת העבודה החדשה הזו חשפה אותה לתחום המגדר ועוררה בה מעורבות ארוכת טווח לפירוק מחסומים חברתיים, תרבותיים וכלכליים, וכן להעצמת נשים ברחבי העולם.


עדותה האישית למניעת השתתפותן של נשים ביוזמות פיתוח, הדגישה בפניה את הפספוס הרווח בדרך לקידומן של מדינות מתפתחות בכלל. מתוך אמונה חזקה בשוויון זכויות, היא בחרה ליזום פרויקטים חדשים בשטח. עוד בשלב מוקדם בעבודתה זיהתה אלמנט נסתר בקידומן של נשים - חשיבות מעורבותם של גברים בהשגת שינוי מתמשך ובר-קיימא. מכאן, החל תהליך חדש במרכז "כרמל", כאשר הוחלט לכלול גברים בהדרכות לשוויון מגדרי. השינוי הפשוט לכאורה הוביל למהפך משמעותי כאשר גברים, שהיססו תחילה, הפכו לתומכים נלהבים בשילובן של נשים בתהליכי פיתוח.


החזון של מזל התרחב כאשר הבינה שפיתוח בר-קיימא תלוי באופן מהותי בהעצמת נשים ברמת הקהילה, שכן אלו מהוות כ-70% מקרב אוכלוסייה גלובלית עניה אשר חיה בתקציב דולר אחד ליום. היא דגלה בגישת “הכשרה מהיסוד”, תוך התמקדות באוריינות פיננסית והדרכה ליזמות עסקית. צעד קריטי לקראת עצמאות כלכלית ופיתוח קהילה, ובהתאמה למוטו חוזר של מזל כי "אישה עצמאית כלכלית יכולה לעמוד על זכויותיה". כוחה הטרנספורמטיבי של גישה זו ניכר בהמשך בהשקעתן של נשים בחינוך לילדיהן, בשיפור תזונתן ובתרומתן המשמעותית לכלכלה המקומית.

לאורך הקריירה שלה, מזל שיתפה פעולה עם ארגונים בינלאומיים מגוונים. מומחיותה ביזמות עסקית, שהתחדדה באמצעות ניסיונה המעשי במסגרת פעולות הסיוע של מש"ב, הפכה אותה ליועצת בכירה ומבוקשת בקרב ארגוני סיוע ומוסדות או"ם שמטרותם שיוויון מגדרי ופיתוח.


נוסף לכך, חינוך בעיניה משמש כאבן היסוד לקידום והעצמה אישית, כאשר דוגלת בהעלאת הנגישות לחינוך איכותי עבור נערות ונשים במדינות מתפתחות. מדגישה את החשיבות להטמעת הבנה קולקטיבית של שוויון מגדרי ויתרונותיו עבור הקהילה כולה. בהקשר זה, מזל היא תומכת ללא פשרות במניעת אלימות כלפי נשים ובהקמת מערכות תמיכה חזקות לניצולות מאלימות זו, מתוך הסברה כי סביבה בטוחה ותומכת חיונית להשתתפותן המלאה של נשים בקהילותיהן ולקיחת חלק אינטגרטיבי בפיתוחן.


הנושא של יום האישה הבינלאומי 2024, "Invest in Women: Accelerate Progress", מהדהד את ערכיה של מזל אשר חוזרת ומדגישה שחינוך מהווה חשיבות עליונה, במיוחד בעידן הדיגיטלי, שבכולתו להתגבר על מחסומים גיאוגרפיים ותרבותיים המונעים השתתפות נשים במוסדות חינוך פורמליים, ולפתוח דלתות לאפשרויות חדשות עבור נשים וילדות רבות באזורים כפריים.


בנוסף, החזון שלה מתיישר עם השאיפות שנקבעו ביעדי פיתוח בר קיימא (SDGs) של האו"ם, לפי הם פעלה כל חייה - יעד מספר חמש, "צמצום פערים מגדריים והעצמת נשים", הוא מוקד הליבה של עבודתה. היא מדגישה את הצורך לפעול מעבר לקמפיינים להעלאת מודעות לעניינים כאלו ואחרים, ולשלב את עקרונות השוויון בין המגדרים לכדי נורמות חברתיות רווחות. למשל, קביעת מדיניות המקדמת שוויון הזדמנויות. לסברתה, לשם השגת יעדי פיתוח בר קיימא נדרש מאמץ משותף. היא דוגלת בתקשורת אסטרטגית ושיתוף פעולה בין ארגוני החברה האזרחית לגופי ממשל. דיאלוג פתוח הינו חיוני להגשמת יעדים אלה. היא מדגישה את החשיבות של הקמת מערכות תמיכה, מנגנוני ניטור ומעקב, אשר יבטיחו לקיחת אחריות על ידי רשויות רלוונטיות ונקיטת צעדים קונקרטיים ויעילים לקידום שוויון מגדרי.


לבסוף, לתפיסתה, קידומן של נשים במדינות מתפתחות אינה תלויה רק בגישה למשאבים פיננסיים ואמצעים כלכליים, הדבר דורש בעיקר פירוק סטיגמות חברתיות וטיפוח מנהיגות נשית. מזל מדגישה את חשיבות ההשקעה בתשתיות ובשירותים המקלים על השתתפות נשים בכוח העבודה. מעבר לכך, היא תומכת חזקה בהשקעה בחינוך נשים ונערות בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה ומתמטיקה. היא מאמינה שטיפוח סביבה המעודדת חשיבה יצירתית וחדשנות מעצימה נשים לעסוק בקריירה בתחומים אשר באופן מסורתי נשלטים על ידי גברים, מהלך אשר מוביל לכוח עבודה מגוון ופרודוקטיבי. כמו כן, מציינת שחיוני לשלב נשים בתהליכי קבלת החלטות ובקביעת מדיוניות. זהו לדעתה תנאי בל יעבור לשיוייון מגדרי.


הקריירה המדהימה של מזל משמשת עדות לכוח הטרנספורמטיבי של השקעה, טיפוח וקידום נשים. היא תומכת בלתי נלאית בפירוק מחסומים חברתיים ותרבותיים, בקידום חינוך וטיפוח העצמה כלכלית. למסירותה הבלתי מעורערת היה אפקט מהדהד, עבור קהילות שלמות ברחבי העולם. 

bottom of page